Huisregels spelers en speelsters

De huisregels zijn opgesteld om de goede en sportieve naam van METO hoog te houden, zowel binnen als buiten de vereniging.

Regels voor wedstrijden en trainingen

• 10 minuten voor aanvang van de training in het kleedlokaal aanwezig, spelers blijven in het kleedlokaal tot trainer ze komt halen. Gezamenlijk naar trainingsveld. Het is dus niet de bedoeling dat elftallen die moeten aanvangen met hun training al vroegtijdig op het veld een balletje gaan trappen terwijl er nog elftallen aan het trainen zijn. Dus pas op het veld als de training is afgelopen. Mochten er spelers zijn die niet in staat zijn om 10 min voor aanvang training in het kleedlokaal te zijn dan is dit bekend bij de trainer en hebben daar een goede reden voor.
  • Geblesseerde spelers zijn ten alle tijden aanwezig op de training en melden zich bij de verzorging of trainer. Saamhorigheid / teamgevoel.
  • Bij wedstrijden worden tijden aangegeven door kader.
  • Hij/Zij dient zoveel mogelijk aanwezig te zijn op trainingen / wedstrijden en andere activiteiten.
  • Voor de training altijd op tijd telefonisch afmelden bij trainer/leider, dus geen mail, sms, etc.
  • Voor de wedstrijd van Zaterdag voor Vrijdag 18:00 uur afmelden bij trainer. Weet je het eerder dan z.s.m. afmelden bij trainer.
  • Voor de wedstrijd van Zondag voor Zaterdag 18:00 uur afmelden bij trainer. Weet je het eerder dan z.s.m. afmelden bij trainer.
  • Na de wedstrijd wordt er door de trainers / leiders geen tekst en uitleg gegeven aan ouders over waarom hun zoon / dochter reserve zat cq gewisseld werd. Trainer / leider maakt een afspraak na een training met de ouders. Na een wedstrijd zit eenieder nog volop in hun emotie.
  • Geen ouders / kinderen in de dug-out of op het veld tijdens wedstrijden. Alleen leiding en reserve spelers, dus ook geen geschorste spelers. Bij F en E ook geen ouders op het veld, eenieder achter de omheining c.q. buiten het veld. Ouders ook niet achter of naast de doeltjes gaan staan. Laat de kinderen hun spel spelen. Aanmoedigen mag maar laat het coachen over aan de trainer en/of leider.
  • Het is mogelijk dat spelers in een ander team moeten voetballen. Er kunnen allerlei redenen hiervoor zijn bv: team heeft te weinig spelers – speler is langdurig geblesseerd geweest – disciplinaire maatregel – speler is uit vorm. Trainers van selectie teams kunnen om een bepaalde speler met kwaliteiten en voor positie vragen. Lagere teams moeten aan dit verzoek voldoen. Mocht er toch geen medewerking verleent worden dan zal de trainer de coördinator inschakelen en hij zal alsnog aangegeven om aan dit verzoek te voldoen.
  • Vriendschappelijke wedstrijden regelt trainer/leider zelf een tegenstander. Wel toestemming van wedstrijdsecretaris Jeugdzaken vragen i.v.m. ter beschikking velden en kleedlokalen. Indien toestemming dan akkoord geven naar tegenstander. (zie site rkvv METO).
  • Bij incidentele afgelastingen kan de trainer / leider bij de toezichthouder vragen om een veld en kleedlokaal om te kunnen trainen. Bij algehele afgelasting: zie schema.
  • Bij thuiswedstrijden op een half veld (gras) wordt er van het kader/de ouders van het desbetreffende team verwacht dat de doeltjes klaar en vast worden gezet voor aanvang van de wedstrijd zodat deze op tijd kunnen beginnen, tevens wordt er van het kader/de ouders verwacht na de laatste wedstrijd op het halve veld dat de doeltjes van het speelveld afgehaald worden en de gebruikte "haken" netjes opgeruimd worden in het ballenhok.

Regels met betrekking tot kleding
Shirt: Rood-Wit-Blauw
Broek: Wit
Kousen: Blauw

Bij het spelen van een wedstrijd en trainingen is het dragen van scheen- beschermers verplicht. De speler draagt het shirt tijdens wedstrijden in de broek. Bij slecht weer, regen – veel wind,  is het verstandig om een windjack aan te doen om afkoeling te voorkomen. De trainer zal ook aangeven wanneer de spelers tijdens de training het trainingspak aan moeten gaan doen ( winterperiode).

Tijdens wedstrijden en trainingen mogen geen horloges, ringen, halskettingen en andere sieraden worden gedragen. Lever alle waardevolle spullen in bij de trainer of leider.

De speler dient zich ten alle tijden correct  te gedragen tegenover scheidsrechter, grensrechter, medespelers, leiders, trainers, tegenstanders en publiek.

Het team zorgt ervoor dat de kleedkamers bij thuis- en uitwedstrijden netjes wordt achtergelaten, leiding wijst spelers aan die hier verantwoordelijk voor zijn. Leiding controleert kleedlokaal.

De speler vanaf de C junioren  is verplicht na wedstrijden en trainingen te douchen. Het dragen van badslippers is hierbij verplicht.

Na de training wordt het materiaal opgeruimd door de spelers. Alles wordt verzameld en de trainer controleert of alles aanwezig is. Bv tellen ballen / pionnen / hesjes / etc. Doelen worden van het veld gehaald en op de door het bestuur aangewezen plaats verzameld. Als alles opgeruimd is dan pas gaan de spelers met de trainer naar het kleedlokaal. Ballen / pionnen / hesjes worden opgeborgen in het materiaalhok. Hesjes worden door de trainer regelmatig uitgewassen.

Gebruiksregels kleedkamers

• Schoenen buiten uitkloppen.
  • Niet voetballen in de kleedlokalen.
  • Douchen tot maximaal een half uur na de training en de wedstrijden.
  • Afval in de daarvoor bestemde afvalbakken deponeren.
  • Kleedlokalen vegen.
  • Doucheruimte met een trekker droogmaken.
  • Deur sluiten.